Skip to content

Pierwsza apka na Apple Watch

W prezencie gwiazdkowym dostałam od Krzysia niespodziankę – małego Apple Watch-a 38 mm. Od razu bardzo mi się spodobał 🙂

Pod kilku dniach przeglądania jego możliwości, zminimalizowaniu pobieranej energii i przetestowaniu na siłowni przyszła pora na coś ambitniejszego.

Pierwsza apka

Nie będzie to tutorial jak tworzyć zaawansowane aplikacje w watchOS 3.1 gdyż jestem zupełnie nowa w temacie programowania na urządzenia Apple. Postaram się jednak przedstawić to, czego zdążyłam się nauczyć w pierwszym dniu Nowego Roku.

Instalacja środowiska developerskiego

To, czego potrzebujesz, to macOS z Xcode, najłatwiej zainstalować go przez App Store. Jeśli chcesz testować live, przyda się oczywiście iPhone oraz Apple Watch 🙂

Stworzenie projektu i konfiguracja w Xcode

Uruchom Xcode i stwórz nowy projekt iOS App with WatchKit App o nazwie “first” :

xcode-new-apple-watch-app-step-1

xcode-new-apple-watch-app-step-2

Po przejściu przez kreator, projekt zostanie stworzony i pojawi się ekran konfiguracji. Możesz ustawić wersję Xcode, ja mam ustawioną na najnowszą kompatybilną z 8.0.

W panelu po lewej stronie znajduje się drzewo plików utworzonego projektu. Przejdź do “Interface.storyboard” w katalogu first WatchKit App:

xcode-interface-storyboard

Na głównej scenie pojawi się struktura naszej aplikacji na zegarek. Jeśli teraz uruchomisz aplikację, byłaby widoczna tylko jedna scena z czarnym ekranem. Dodajmy do niego dwa kolejne, tak aby stworzyć więcej podstron, które będzie można przeglądać gestem typu swipe.

W panelu po prawej mamy gotowe elementy interfejsu, które można przeciągać na scenę główną:

xcode-right-pane-interface-controllers

Aby stworzyć kolejne podstrony potrzebujemy dodatkowych dwóch elementów typu Interface Controller. Po umieszczeniu ich na scenie musimy je połączyć logicznie z naszym bazowym kontrolerem, inaczej aplikacja nie będzie wiedziała, w którym momencie mają być wyświetlone.

I teraz najciekawszy moment, jak to zrobić? Nie ma menu kontekstowego ani przybornika. Apple postawiło na prostotę: użyj klawisza Control. Umieść kursor myszy nad pierwszym kontrolerem, naciśnij Ctrl i zacznij przeciągać mysz w kierunku drugiego kontrolera, aż ten się podświetli. W trakcie przeciągania pojawi się niebieska linia oznaczająca relację. Teraz, gdy puścisz przycisk myszy, pojawi się menu kontekstowe, z którego wybierz “next page”. Relacja będzie ukazana symbolem:

xcode-relation-next-page

Efekt dodania dwóch kontrolerów, dwóch relacji między nimi oraz dodatkowych pól tekstowych możesz zobaczyć poniżej:

 

xcode-first-app-structure-controllers

Nasza apka na obecnym etapie jest gotowa do uruchomienia.

Uruchomienie

Na start dostajemy kilka predefiniowanych zestawów “symulator urządzenia plus zegarek” i możesz je od razu uruchomić, wybierając z menu narzędziowego swoją aplikację WatchKit:

xcode-simulator-device-and-watch-watchkit

i następnie wybrany zestaw symulatorów. Kliknij build. Za pierwszym razem emulator startuje nieco dłużej. Po chwili zobaczysz uruchomioną aplikację zarówno na symulatorze urządzenia jak i zegarka.

Jeśli chcesz przygotować własną kompozycję symulatorów, dodaj je poprzez menu główne Window->Devices (Command + Shift + 2). Przy wybranym urządzeniu (u mnie jest to iPhone 5s) dodaj wybrany zegarek w sekcji “Paired Watches”.

xcode-simulator-device-setup-watch-pairing

Tak przygotowany zestaw jest dostępny w menu narzędziowym:

xcode-simulator-device-and-watch

Gdy chcesz uruchomić aplikację na urządzeniu:

Podepnij swoje urządzenie przez USB. Natępnie wybierz je z menu narzędziowego w sekcji Devices i kliknij build.

Przy pierwszym uruchomieniu Xcode prosi o autoryzację certyfikatu dla developera. Na iPhone 5s robi się to tak:

apple-watch-certyfikat-1 apple-watch-certyfikat-2 apple-watch-certyfikat-3 apple-watch-certyfikat-4 apple-watch-certyfikat-5

Apka wystartuje po zatwierdzeniu.

Jeśli posiadasz spairowany Apple Watch, to aplikacja zostanie na nim automatycznie zainstalowana i uruchomiona.

Na zegarku możesz ją też uruchomić ręcznie, w dowolnym momencie:

apple-watch-first-app-icon

Para urządzenie plus sparowany zegarek będą widocznie w menu narzędziowym, gdzie możesz swobodnie przełączać się między uruchamianiam swojej apki na symulatorze i na fizycznym urządzeniu:

xcode-device-and-watch

Screeny z działającej aplikacji na zegarku:

apple-watch-first-app-page-2

apple-watch-first-app-page-3

 

 

 

 

 

 

UX-tip – na ostatnim screenie nie widać godziny systemowej gdyż tytuł strony w aplikacji jest zbyt długi. Po chwili napis ulega skróceniu i godzina pojawia się na swoim miejscu.

Zrzuty ekranu z symulatora Apple Watch:

simulator-watch-page-1 simulator-watch-page-2 simulator-watch-page-3

W kolejnych postach będę kontynuować opis swojej przygody z tworzeniem aplikacji na Apple Watch 🙂

 

Published innowe wyzwaniaprogramowanie

Be First to Comment

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.